Η Μελίτα Εμμανουήλ είναι ιστορικός τέχνης και ομότιμη καθηγήτρια της Σχολής Αρχιτεκτόνων, του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, αρχικά Κλασική Φιλολογία και στη συνέχεια Ιστορία και Αρχαιολογία. Το 1985 ολοκλήρωσε και υποστήριξε τη διδακτορική της διατριβή στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών με θέμα τη μελέτη των βυζαντινών τοιχογραφιών δύο μνημείων της Εύβοιας. Το 1990 παρακολούθησε μεταπτυχιακά μαθήματα και σεμινάρια Ιστορίας της Τέχνης στο Ινστιτούτο της Ιστορίας της Τέχνης του Πανεπιστημίου του Μονάχου.
Στη Σχολή Αρχιτεκτόνων δίδαξε επί πολλά χρόνια την ευρωπαϊκή Ιστορία της Τέχνης και ειδικότερα την καλλιτεχνική δημιουργία της εποχής από την Ιταλική Αναγέννηση μέχρι και το τέλος του 20ου αιώνα. Εκτός από τη δραστηριότητά της στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ δίδαξε ακόμη στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο στην ενότητα του Ευρωπαϊκού πολιτισμού, στο τμήμα των Μεταπτυχιακών Σπουδών της Σχολής Αρχιτεκτόνων την Ιστορία της Σύγχρονης Τέχνης, και, κατόπιν προσκλήσεως, συμμετείχε με διαλέξεις της στα Μεταπτυχιακά προγράμματα του Πανεπιστημίου της Ραβέννας, της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.
Από το 2017 μέχρι σήμερα διδάσκει την Ιστορία της Βυζαντινής Τέχνης στο Μεταπτυχιακό πρόγραμμα με τίτλο «Βυζαντινός κόσμος: η σχέση του με την Αρχαιότητα και τον νεότερο Ελληνισμό» του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, στο Ινστιτούτο Βυζαντινού Πολιτισμού (έδρα Μυστράς).
Είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ελληνικής Εταιρείας Αισθητικής.
Η Μελίτα Εμμανουήλ έχει λάβει μέρος με εισηγήσεις και ανακοινώσεις σε συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, είναι επίσης συγγραφέας πολλών μελετών που έχουν δημοσιευτεί σε επιστημονικά περιοδικά-ελληνικά και διεθνή- με θέματα σχετικά με τη βυζαντινή μνημειακή ζωγραφική και τέχνη, αλλά και με θέματα που αφορούν την νεότερη και σύγχρονη ελληνική τέχνη.